Tuesday 30 September 2014

Cerita Pengamal Suplemen dan Pemakanan Secara Sihat: Anda Golongan yang Mana Satu? - (Part 3)

Cerita Pengamal Suplemen dan Pemakanan Secara Sihat: Anda Golongan yang Mana Satu? - (Part 3)

Food Rage 


Food rage ialah istilah yang saya inspirasikan daripada istilah game rage, yang bermaksud tahap atau level dalam sesuatu game yang terlampau sukar untuk diatasi sehingga seorang gamer amatur menjadi putus asa dan melemparkan konsol permainannya. Keadaan ini disebut mencapai tahap game rage. Begitu juga dengan dengan pemakanan. Golongan ini mendapati terlalu banyak pantang larang, amalan, politik, info dan "fakta" pemakanan sehingga mencapai tahap food rage, iaitu langsung enggan ambil tahu tentang pemakanan dan khasiatnya. Mereka hidup pada prinsip, "hidup untuk makan" dan YOLO, "you only live once". Golongan ini amat bertentangan sekali dengan wellness warrior, tidak mengambil peduli tentang vitamin dan suplemen dan benar-benar menikmati pelbagai rangkaian makanan tanpa mengambil kira khasiatnya, sama ada membawa kemudaratan atau kebaikan. Golongan ini cenderung untuk melihat wellness warrior sebagai golongan food geek yang tidak mampu menikmati makanan.



Food Politics


Food politics ialah suatu keadaan apabila bagaimana sesuatu industri mengawal corak pemakanan. Keadaan ini mendorong kepada terlalu banyak mengambil kira "fakta" sihat sesuatu makanan atau pemakanan sehingga menjadi debat yang tidak berkesudahan di kalangan pengikut politik pemakanan. Ini boleh menyumbang kepada ketidakupayaan untuk menikmati kehidupan melalui makanan kerana terlalu risaukan kemudaratan sesuatu makanan sehingga berpatah arang dan menolak sesuatu makanan ke tahap ekstrem.

Begitu juga dengan mereka yang terlalu terpengaruh dengan "kebaikan" sesuatu makanan sehingga mengamalkannya ke tahap ekstrem dan tidak mampu mempelbagaikan pemakanan. Akan tetapi, para pengikut politik pemakanan ini tidak sedar mereka sedang terjerumus dalam propaganda politik pemakanan yang dimainkan oleh industri.

Photo: meetville.com

Pada kebiasaannya, golongan pengikut politik makanan mudah percaya dengan "fakta" yang disebarkan secara viral melalui media sosial. Contoh propaganda pemakanan tipikal ialah makanan penyebab kanser, dan juga halal haram sesuatu makanan.

Dalam food politics ini, penerima mesej disarankan untuk mengelakkan sepenuhnya makanan tertentu dan digalakkan mengambil makanan lain pula. Terdapat 3 golongan penerima mesej; pertama ialah mereka yang percaya bulat-bulat tanpa usul periksa; kedua ialah mereka yang menerima dan tidak terpengaruh tetapi tidak juga mengambil apa-apa tindakan susulan seperti menyelidik "fakta" (sama ada sudah mempunyai pendirian sendiri atau benar-benar tidak ambil kisah); dan ketiga, golongan yang mengambil inisiatif menyelidik "fakta" tersebut dan mengorek ilmu.

Apa yang sebahagian daripada mereka tidak sedar, pihak yang menyebarkan "fakta" tersebut sedang memanipulasi industri pemakanan dengan mana-mana 2 tujuan ini; menaikkan profil produk makanan sendiri atau menjatuhkan produk makanan saingan. Di sinilah politik pemakanan berlegar-legar dalam dunia teknologi maklumat tanpa batasan pada zaman ini.

Photo: greenhousegrocery.coop

Contoh mudah isu pemakanan, lebih-lebih di Malaysia ini ialah tentang halal haram sesuatu makanan. Sudah tentu antara isu yang terkenal ialah isu DNA babi di dalam coklat Cadbury. Begitu juga dengan obsesi dengan makanan sunnah sehingga "terlupa" konsep pemakanan yang halalan toyyiban menurut al-Quran dan al-Sunnah. Saya bukan menolak atau mempersoalkan niat mana-mana pihak terutama yang berkepentingan, tetapi sekadar membangkitkan persoalan tentang adakah kita benar-benar faham tentang konsep pemakanan halalan toyyiban dalam Islam, sunnah dan adab makan, makanan sunnah, amalan pemakanan sunnah, kriteria makanan menurut perspektif Islam dan sebagainya? Saya tidak akan mengulas lanjut (kerana sedar diri bukan bidang kepakaran, lagipun bukan boleh diulas sesuka hati kerana ini melibatkan usul dan hukum dalam Islam) melainkan cukup memberikan pautan yang berkenaan. Anda juga boleh melakukan carian sendiri dengan merujuk kepada al-Quran dan hadis, bertanya kepada alim ulama yang arif dalam bidang berkenaan, sebelum bertanya Mr. Google, apatah lagi yang berkepentingan khusus.


Jadi, golongan manakah anda?

-Tamat-

No comments:

Post a Comment