Friday 24 October 2014

15 Tanda-tanda Kanser Wanita Harus Tahu (Part 3)

15 Tanda-tanda Kanser Wanita Harus Tahu (Part 3)


[sambungan dari 15 Tanda-tanda Kanser Wanita Harus Tahu (Part 2)]

11. Demam


Sering demam atau demam yang tidak kebah-kebah tanpa diketahui punca jelas berkemungkinan berkaitan dengan leukemia atau lain-lain kanser darah seperti lymphoma atau myeloma.

Photo: cancer.about.com

12. Letih lesu


Letih lesu yang berlanjutan atau kelesuan yang melampau juga berkemungkinan berkaitan dengan kanser, lebih-lebih lagi jika diiringi dengan tanda-tanda fizikal lain yang telah dinyatakan sebelumnya seperti najis berdarah, atau susut berat badan dengan mendadak.

Photo: www.your-cancer-prevention-guide.com

13. Batuk berterusan

Batuk yang berterusan melebihi tempoh 4 minggu bukanlah batuk yang normal. Individu yang mengalami batuk berterusan berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut, lebih-lebih lagi di kalangan perokok atau diiringi dengan sesak nafas atau batuk berdarah. Kemungkinan batuk adalah berkaitan dengan kanser paru-paru.

Photo: www.ladyhealthcare.com

14. Sakit yang berterusan

Dapatkan pemeriksaan perubatan bagi sakit berterusan di mana-mana bahagian tubuh yang lebih dari sebulan. Kesakitan yang disebabkan oleh kanser biasanya melibatkan kanser otak, kanser tulang, kanser rahim atau lain-lain.

Photo: womenworld.org

15. Sakit perut diiringi dengan kemurungan

Sakit perut disertai dengan kemurungan dikaitkan dengan kanser pankreas, terutama di kalangan individu yang mempunyai faktor keturunan dengan kanser pankreas.

Photo: www.forhealths.com

Jika anda mendapati sebarang tanda-tanda di atas, lakukan pemeriksaan doktor dengan segera. 

Better be safe than sorry.


Rujukan:

No comments:

Post a Comment