Sunday 13 July 2014

Tips menghindari bahaya minyak masak (refined vegetable oil)

Tips Menghindari Bahaya Minyak Masak (refined vegetable oil)


Rupa-rupanya refined vegetable oil adalah bahaya kerana kandungan radikal bebas yang tinggi dan merbahaya untuk kesihatan, terutamanya menyebabkan kanser, penyakit kardiovaskular (berkaitan jantung dan salur darah) serta penyakit kronik lain seperti diabetes.

Namun, bagaimana kita ingin menghindari bahaya minyak masak (refined vegetable oil) ini?



Photo: www.21food.com

  • Ketahui contoh minyak sayuran yang mengandungi polyunsaturated fats yang tinggi. Contoh minyak sayuran dalam golongan ini ialah minyak jagung, minyak bunga matahari, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, minyak safflower, dan minyak canola.
  • Jika ingin menggunakan minyak sayuran daripada jenis-jenis tersebut, pilih minyak yang disimpan di dalam botol yang gelap pada suhu rendah atau sejuk.
  • Simpan minyak sayuran tersebut dalam peti sejuk dan tutup botol dengan rapat,
  • Bagi masakan yang tidak dimasak dalam tempoh yang lama (contohnya stir-fry), suhu yang rendah ke sederhana, gunakan minyak zaitun.
  • Bagi masakan yang perlu dimasak dalam tempoh yang lama (contohnya deep-fry), gunakan mentega, minyak kelapa dara yang tidak ditulenkan (unrefined virgin coconut oil) atau red palm oil yang didapati lebih rendah pembebasan radikal bebas berbanding minyak bunga matahari.
  • Minyak kelapa sawit (refined palm oil) bagaimanapun bukanlah pengganti yang baik kerana selain pengoksidaan dan kehilangan banyak sumber vitamin E semula jadi, kandungan palmitic acid dalam minyak kelapa sawit juga didapati menyumbang kepada peningkatan penyakit kardiovaskular (berkaitan jantung dan salur darah).
Photo: en.wikipedia.org

  • Mulakan pengambilan antioksidan yang kuat untuk melawan kesan radikal bebas ini, contohnya vitamin E, vitamin A, vitamin C, resveratrol dan lain-lain.
***Vita-E Complex, Carotomax, Sustained Release Vita-C Plus atau Chewable Vita-C Plus dan Vivix Shaklee merupakan supplemen antioksidan yang kuat yang mampu melawan kesan bahaya radikal bebas.

Photo: Shaklee Malaysia

Sumber:


Sumber photo:



Ingin membeli sendiri antioksidan (Sustained Release Vita-C Plus 500mg, Vita-E Complex, CarotoMax, atau Vivix) Shaklee?
Klik di Harga Antioksidan Shaklee

atau boleh juga

Call SMS WhatsApp 0196311031
Facebook : Kamalia Auderina Lee
Atau
" Like " dan hantar mesej ke,
Facebook Page : Natural Safe Vitamins Dietary Supplements
Facebook Page : Set Bersalin Mesra Breastfeeding
Email: leekamalia@gmail.com

No comments:

Post a Comment