Thursday 19 March 2015

Kisah seorang wanita menderita sembelit yang berisiko mendapat buasir

Kisah seorang wanita menderita sembelit yang berisiko mendapat buasir


Ok, entry kali ini saya akan share pula tentang seorang wanita yang sembelit. Wanita ini telah beberapa kali melahirkan anak, menyebabkannya sering mendapat sembelit (ahhh...sekali lagi kita bercakap tentang pengorbanan wanita bergelar ibu).

Akibat terlalu lama menderita sembelit, wanita ini boleh saya katakan sudah berisiko mendapat buasir. Ini kerana beliau merasakan ada sedikit bahagian dalaman dubur mula terkeluar dan adakalanya berdarah setiap kali selepas membuang air besar. Bimbang dengan keadaan itu, puas beliau mencari cara-cara pencegahan.

Tanyalah tips pencegahan sembelit, boleh dikatakan hujung jari. Ye lah, kalau dah godek sehabis mungkin, sedikit sebanyak expert sedikit banyak. Beliau berpegang kepada 3D - drink, diet, do physical activities atau dalam kata lain, minum banyak air, pemakanan tinggi serat (diet dimaksudkan sini ialah pemakanan ye, bukan diet yang nak kurus tu), dan banyakkan pergerakan fizikal seperti senaman untuk membantu otot-otot bergerak dan seterusnya melancarkan otot penghadaman untuk mencegah sembelit.

Biarpun amalan gaya hidup semakin sihat sedikit sebanyak mengurangkan sembelit, keadaan otot sekitar punggung yang lemah akibat kerap melahirkan anak sememangnya memberi kesan. Beliau terpaksa melakukan sesuatu yang ekstra.

Lagipun, realistiknya, macam kita ibu-ibu kebanyakan ni takde la buat senaman hari-hari. Kalau dah hari-hari kerja-kerja rumah yang bersifat fizikal ni tak berhenti dari pagi ke malam, adakalanya time free ni sudah tentu rasa nak baring rehat dan layan drama Korea je kalau boleh.Tentang hal pemakanan pula, sudah tentu ada harinya yang kita tak makan sayur dan buah dengan cukup. Begitu juga dengan air, tambahan pula jika wanita yang sedang menyusukan anak, minum air banyak pun tetap berisiko sembelit. Jenuh juga asyik risau nak minumair.

Enggan hidupnya dikuasai dengan langkah-langkah pencegahan sembelit sepanjang masa, beliau kena buat ssesuatu. Bosan tau, kita rasa pun bosan je sembelit ni. Stress.

Photo; ww.erinhuggins.com

Ostematrix Shaklee untuk mencegah sembelit


Pung pang member beliau sharing pasal kebaikan OsteMatrix untuk mencegah sembelit (Herb-Lax pula lebih kepada mengatasi sembelit). OsteMatrix sangat popular di kalangan ibu bersalin untuk mencegah sembelit yang sering dialami wanita dalam tempoh berpantang.

Maka, beliau pun cuba mengamalkan OsteMatrix Shaklee. Lagipun, baru-baru ini beliau check kepadatan tulang semasa susu kalsium tinggi jenama Anlene sedang buat promosi di sebuah mall, beliau pada risiko sederhana untuk mendapat penyakit tulang reput atau osteoporosis. Jadi, apa salahnya mengambil OsteMatrix (Ostematrix ni ialah pil kalsium dengan kandungan magnesium, vitamin D dan boron untuk membantu penyerapan kalsium  lebih optimum).

Beliau masih teruskan gaya hidup sihat seperti biasa sambil mengamalkan OsteMatrix sebagai ikhtiar pencegahan. Mula-mula tu kurang perasan perubahan, tetapi lama kelamaan, hingga suatu hari tu beliau persan yang amat sangat - 'eh, dah hilang sembelit!'. Waktu membuang menjadi lebih teratur dan hilang tekanan perasaan lepak lama-lama dalam bilik air menunggu saat pembuangan lawas.

Syukur, bukan sahaja masalah sembelit dapat dicegah, risiko buasir juga dapat dielakkan. Malah beliau sedang melabur ke arah kesihatan tulang yang lebih kuat untuk jangka masa panjang.

**Sembelit menyebabkan buasir melalui tekanan berterusan yang dikenakan ke dinding dubur sehingga menyebabkan daging dalaman dan salur darah vena dalam dubur terkeluar atau membengkak.

Photo: Shaklee Malaysia

Untuk pertanyaan lanjut berkenaan OsteMatrix untuk pencegahan, ataupun Herb-lax untuk mengatasi sembelit, sama ada untuk pembelian atau apa-apa sahaja konsultasi, boleh hubungi saya di 019-6311031 Ms Nur Kamalia (saya ler tu)

Photo: Shaklee Malaysia

**Jika simptom berterusan, dapatkan rawatan daripada doktor.


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. * This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

4 comments:

  1. Syukurnya bila masalah sembelit tidak lagi mengganggu. Memang rasa lega dan segalanya jadi mudah. Thanks to ostematrix - bukan sekadar kalsium.

    ReplyDelete
  2. Samala..saya rasa isu sembilit takkan ada kalo jadikan Ostematrix sebagai BFF..

    lukisan tangan saya terlebih seni..boleh buat orang lainn gelak menggeletis je.mmg takde bakat. tapi kalau setakat bulat2, mmg pandai laa ;p

    CARA BINA OTOT BERKETAK AlA ABANG SADO DENGAN MAKANAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi

      ok, saya tertarik pula nak klik link Abang Sado tu hahaha

      Delete