Thursday 19 March 2015

Sembelit - bagaimana nak atasi

Sembelit - bagaimana nak atasi


Sembelit merupakan masalah sering dialami banyak orang terutama yang meningkat usia dan ibu-ibu setelah melahirkan anak. Sesuatu keadaan dikatakan sembelit apabila kekerapan membuang air besar kurang daripada 3 kali seminggu., disertai najis yang keras dan sukar lawas semasa pembuangan air besar.


3D - Diet, Drink, Do Physical Activities


Ianya dapat dicegah dengan diet tinggi serat, pengambilan cecair yang banyak dan aktiviti fizikal agar najis bergerak lancar. Melalui diet tinggi serat, banyakkan pengambilan sayur, buah- buahan dan bijirin gandum penuh. Pengambilan cecari pula tidak semestinya bermaksud minum air semata-mata malah merangkumi pengambilan makanan yang tinggi kandungan cecair speerti sup, buah-buahan, bubur, agar-agar dan sebagainya. Manakala melalui aktiviti fizikal, banyakkan senaman untuk menggerakkan otot-otot dan seterusnya melancarkan pergerakan otot-otot penghadaman.

Namun jika masih mempunyai masalah sembelit biarpun melakukan langkah-langkah pencegahan, sembelit boleh diatasi dengan pengambilan ubat atau herba.

Jika sembelit yang kronik (seperti najis berdarah), dapatkan rawatan doktor untuk mengesan tanda awal kanser usus.

[Sumber: Majalah Rasa]



Herb-Lax dan OsteMatrix Shaklee


Herb-Lax Shaklee menawarkan supplemen yang mengandungi herba pilihan (seperti daun henna) yang mampu mengatasi sembelit. Ianya dipilih kerana sifatnya yang lembut kepada usus di samping mampu mencuci usus daripada mendapan bahan buangan yang tersekat di dalam usus. 


OsteMatrix Shaklee pula lebih berkesan sebagai langkah pencegahan berbanding mengatasi sembelit yang sedang berlaku. Namun, OsteMatrix lebih disyorkan untuk kegunaan sehari-hari berbanding Herb-Lax. Ini oleh kerana sifat julap Herb-Lax menjadikannya tidak digalakkan untuk kegunaan kerap atau pencegahan bagi mengelakkan kebergantungan seseorang kepada penggunaan julap (biarpun lembut) untuk semeblit. Lain pula dengan OsteMatrix, kerana Ostematrix membekalkan kalsium, magnesium dan vitamin D yang penting untuk kesihatan tulang.





019-6311031 Ms Kamalia untuk pertanyaan lanjut bagi pembelian atau konsultasi produk


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. * This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

No comments:

Post a Comment