Wednesday 18 March 2015

Kisah ibu yang bersedih anaknya menderita ekzema

Kisah ibu yang bersedih anaknya menderita ekzema


Seingat saya baru beberapa hari lepas saya share di dalam facebook saya tentang kisah seorang ibu yang berusaha mencari rawatan untuk melihat anaknya yang menderita ekzema sembuh seperti anak-anak orang lain. Hari ini saya terjumpa kes yang lebih kurang sama sekali lagi, yang mana si anak on dan off menderita penyakit kulit yang disahkan sebagai ekzema oleh doktor. Macam-macam cara dah buat, dan macam biasa bila penyakit berkaitan kulit ni, orang kita lebih cepat terfikir kepada rawatan secara luaran berbanding kemungkinan punca adalah dalaman. Maka, bermacam-macam losyen, krim yang ibu-ibu akan sapu ke kulit si anak yang malang.

Berbalik kepada kisah yang mula-mula, si ibu ni dah puas berubat dengan doktor, sapu macam-macam krim. Berubat juga sendiri, boleh dikatakan apa-apa sahaja krim yang disyorkan, si ibu ni cepat je membeli dan mencuba ke atas anaknya. Kiranya dah tahap desperate benar.

Jika dalam budaya masyarakat kita ni, kemungkinan besar ada macam-macam cakap-cakap orang sekeliling mengatakan anaknya terkena buatan, kenan dan sebagainya yang boleh membuatkan kita memikirkan option rawatan bomoh (pernah jumpa kes lain, anak ekzema dan si ibu bawa berubat bomoh).

Lama-kelamaan, si ibu dah penat dan hampir pasrah, digerakkan hati si ibu ni untuk mencuba memberi suplemen vitamin dan makanan tambahan untuk si anak. Bukannya tidak pernah disyorkan atau terbaca, tetapi biasanya apabila rasa sketikal dan kurang percaya tu ambil alih, pendapat yang benar tetapi kedengaran seolah tidak berkaitan kita mudah untuk tolak tepi atau dalam kes ibu ini, jadi pilihan terakhir.

Maka, si ibu ni pun memberikan set lengkap kesihatan kanak-kanak kepada anaknya untuk menguatkan imun badan si anak. Tidak berapa lama kemudian, anaknya mula menunjukkan perubahan positif dan kini telah sembuh. Ini merupakan satu contoh klasik kes ekzema disebabkan lemah imun tubuh.

Jadi, tentang si ibu dari kes terbaru ni tadi, sempatlah saya berpesan agar menimbangkan pilihan memberi anak suplemen dan vitamin kesihatan untuk menguatkan imun anak. Kemungkinan kes yang dialami sama seperti kes di atas.

Photo: Shaklee Malaysia

Set kesihatan kanak-kanak untuk si manja anda


Bagi ibu-ibu yang mempunyai anak atau mengenali mana-mana dengan kes hampir seperti di atas, saya syorkan Set Kesihatan Kanak-kanak Shaklee.

Set ini terdiri daripada:

1. Vita-Lea for Children - chewable multivitamin atau multivitamin boleh kunyah/hisap yang berperisa grape atau anggur. Multivitamin ini memberikan semua vitamin dan mineral yang perlu untuk menyokong kesihatan anak, dalam kes ini, menguatkan sistem imun tubuh anak.

2. Meal Shakes - multivitamin dalam bentuk serbuk tepung. Ini merupakan pilihan kedua selepas Vita-Lea for Children. Walau bagaimanapun, kandungannya yang tinggi serat pemakanan membuatkannya pilihan lebih baik jika anak turut sering mengalami sembelit.

3. Chewable Vita-C Plus - tablet vitamin C boleh hisap/kunyah ini membekalkan vitamin C yang sangat penting untuk menguatkan imun tubuh anak di samping memberikan struktur gigi dan kulit yang lebih sihat.

4. OmegaGuard - suplemen minyak ikan omega-3 yang menggunakan minyak ikan terpilih, tulen, murni dan bebas pencemaran. Khasiat minyak ikan telah lama diakui mampu memelihara kesihatan keseluruhan dan membantu imun anak. Bonusnya, OmegaGuard mengandungi kadar DHA dan EPA yang tinggi menjadikannya suplemen untuk saraf, otak dan mata yang baik (bercakap tentang inginkan anak yang bukan sahaja lebih sihat malah lebih pintar).

Bagi rawatan secara luaran, Shaklee turut menawarkan Herbal Blend untuk mengurangkan simptom-simpton luaran.

Photo:Shaklee Malaysia
Photo: Shaklee Malaysia



Photo: Shaklee Malaysia
Photo: Shaklee Malaysia


Untuk pertanyaan lanjut, boleh hubungi 019-6311031 Ms Nur Kamalia (saya le tu) melalui Whatsapp/SMSM/Telegram





Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. * This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

No comments:

Post a Comment