Thursday 4 September 2014

Siri Insomnia: Pengakuan Bekas Penghidap Insomnia

Siri Insomnia: Pengakuan Bekas Penghidap Insomnia


[Klik Sukar Tidur? Ketahui Bahaya Insomnia]

Punca Awal Insomnia


Topik ini mendapat perhatian saya kerana saya sendiri penghidap insomnia kronik sejak lebih sedekad lalu. Insomnia saya bermula setelah mengalami gangguan rutin tidur semasa bergelar mahasiswi. Ini kerana saya kerap berjaga malam menyiapkan tugasan atau assignment di samping latihan praktikal sebagai pelatih jururawat. Keadaan bertambah teruk selepas tiga tahun sehingga saya perlu dipreskripsi dengan ubat tidur oleh doktor pakar psikiatri untuk membantu tidur.
suakr tidur
Photo: www.thehansindia.com

Walau bagaimanapun, lama-kelamaan saya menjadi lali dengan pengambilan ubat tidur tersebut. Gejala insomnia yang dialami kembali semula malah lebih teruk. Sepanjang tempoh sepuluh tahun lalu, saya bertarung dengan keadaan sukar tidur, letih lesu di siang hari, mood yang berubah-ubah, malah saya juga sering gemuruh dan adakalanya murung selama berminggu-minggu terutama setelah melahirkan anak kerana tidur yang semakin tidak menentu setelah kelahiran anak.

Kemudian, pada Mac 2014, saya mula konsisten mengamalkan Energizing Soy Protein Isolate Powder (ESP) Shaklee sebagai supplemen untuk menambah darah kerana saya juga mengalami anemia atau kekurangan darah (gangguan tidur menyebabkan saya kelesuan, hilang selera makan dan kekurangan zat makanan selain mengalami tekanan). Ini kerana pengambilan multivitamin dengan zat besi (saya turut mengambil Vitalea Shaklee) sahaja tidak cukup. Walau bagaimanapun, setelah pengambilan ESP ketika hamil awal 2013, saya mendapati terdapat kenaikan dalam paras hemoglobin darah dan saya syak ESP membantu dalam perubahan positif tersebut. Ini kerana, selain zat besi, protein juga turut memainkan peranan penting dalam pembinaan sel darah.

Amalan mengambil ESP sebagai sarapan pagi juga adalah untuk menambah bekalan susu badan yang mulai merudum apabila anak mendekati umur setahun. Selain daripada itu, saya juga  mendapati saya dapat menahan lapar lebih lama. Penyusuan badan menyebabkan saya lebih mudah lapar dan menggigil serta pening akibat kurang gula dalam darah (hypoglycaemia), namun dengan ESP yang berindeks glisemik rendah bagaimanapun dapat mencegah gejala hypoglycaemia oleh sifat pembebasan tenaga secara perlahan-lahan dalam tempoh yang panjang yang terdapat pada ESP.

Perubahan Luar Jangkaan - Kualiti Tidur


sukar tidur
Photo: www.feelinggreatsleepercenter.com

Selepas mengambil ESP selama sebulan, saya mulai perasan akan perubahan tidur saya. Saya lebih mudah tidur, seawal jam 10 malam malah 9 malam berbanding dulu yang mana saya hanya akan terlelap paling awal jam 4 pagi biarpun sudah baring di tempat tidur seawal jam 10 malam.

Saya mula mencari kaitan kandungan ESP yang mungkin menyumbang kepada perubahan tersebut. Setelah beberapa artikel dalam Google dirujuk, saya yakin ianya berkaitan dengan trytophan yang terkandung dalam ESP. Tryptophan didapati mempunyai kaitan signifikan dalam mempengaruhi kualiti tidur seseorang. Selain daripada itu, kandungan kalsium dan magnesium yang terdapat dalam ESP juga berkemungkinan besar mempengaruhi kualiti tidur saya.

[Klik Bagaimana ESP Shaklee Boleh Membantu Kualiti Tidur]

Syukur, kini lebih 5 bulan saya bebas dari gejala insomnia. Tidur saya juga lebih berkualiti dan saya lebih mudah tidur nyenyak di waktu malam. Sehingga kini saya masih mengamalkan ESP kerana ia membekalkan nutrien yang sangat penting untuk keseimbangan sistem dan fungsi dalam badan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sukar tidur? Ingin mendapatkan Energizing Soy Protein Isolate Powder (ESP) Shaklee?
Klik untuk belian online sendiri. Kad kredit/ debit diperlukan.

 ESP

Untuk konsultasi dan pembelian produk, atau untuk menyertai KEAHLIAN SHAKLEE

Hanya hubungi saya, Ms Kamalia Lee di:

Call SMS WhatsApp 019-6311031

Facebook : Kamalia Auderina Lee

Atau

" Like " dan hantar mesej ke,

Email: leekamalia@gmail.com

No comments:

Post a Comment